groenten en fruit

Liep ik laatst in de Vomar van Oudkarspel en stond stil bij de groenteafdeling. Ik twijfelde spruiten, witte of rodekool? Het zijn van die supermarktdilemma’s als je niet met een lijstje van huis vertrekt.

Achter mij hoor ik een vrouw tegen haar dochtertje zeggen: “Tjee, waar staan toch de aardbeien. Ik kan ze niet vinden. Of is het soms geen aardbeientijd?” Ik stapte verbaasd op die vrouw af en toverde mijn beste tandpastalach om mijn mond: “Goedemorgen mevrouw, mijn naam is Dirk Duurzaam. Mag ik u even bijpraten over de aardbeien, groenten en de oogsttijd van het jaar?“ “Eh, ja”, zei de vrouw verbouwereerd. “Ik zal u even inwijden; aardbeien groeien in de zomer in Nederland.”, zei ik geheimzinnig “Net als de meeste groenten en fruit, overigens. In februari groeit er in Nederland bar weinig. Het is koud, donker, nat of het vriest. Maar er zijn typische wintergroenten: boerenkool, knolselderij, koolraap, pastinaak, pompoen, prei, rode bieten, rodekool, spruiten, uien, veldsla, witlof, witte kool, wortelen. Echte bewaargroenten. Daar kunt u ook de lekkerste gerechten mee maken. Heerlijke stamppotten, snert, pompoensoep, noem maar op.

Het water loopt me al in de mond. Maar aardbeien!? Als u nu kiest voor aardbeien, dan weet je zeker dat ze uit een één of ander Afrikaans land, waar de mensen al geen donder te eten hebben, worden binnengevlogen. Met vliegtuigen dus. Hoe verzin je het! Enige idee hoeveel CO2 dat kost? En dat allemaal, omdat wij hier zo nodig aardbeien in de winter moeten eten. Te belachelijk voor woorden!!”

De vrouw begon zachtjes te huilen. Ik troostte haar: “Neem dan gewoon een lekkere Hollandse appel of peer. Die kunnen prima en zijn gezond. Als ik u nog verder mag adviseren: kies dan voor biologisch. Dat is zoveel lekkerder en gezonder. Niet alleen voor uzelf, maar ook voor de planeet.

Kijk, hier heb ik nog, speciaal voor u, een overheerlijk recepten- en beweegboek: 24/7 fitguide van Sam." “Sam?” “Ja, dat is mijn collega bij Langedijk Centraal. Er staan ook nog tips om wat meer te bewegen. Dat zou ook geen kwaad kunnen, zie ik. Wilde u verder nog iets weten? Wacht, ik loop wel even met u mee om het winkelwagentje te vullen met goede spullen." We liepen langs de stappen met ontbijtgranen: “Ik zou u havermout adviseren in plaats van al die zoete herrie.” We kwamen vervolgens aan bij het chipsvak. “Nee, geen wokkels of ander kripsgeweld. Allemaal gebakken in het verkeerde vet en bomvol smaakversterkers, zout en andere ellende. Dirk Duurzaam

Kijk, hier staan de gemengde en pistachenootjes. Ook heerlijk, maar stukken gezonder." Bij het chocoladevak trok ik voorzichtig de witte chocoladereep uit de knuisjes van het dochtertje: “Nee, witte chocolade is echt geen chocolade, maar rommel, gebakken lucht en veel suiker. Ik adviseer u de 85% pure chocolade. Even wennen aan de smaak, maar stukken beter voor lijf en leden."

Je raad het al. Deze vrouw fleurde helemaal op en liep fluitend naar de kassa. Ik ook, want het geeft toch zo’n fijn gevoel om mensen een beetje op de goede weg te helpen.

 

Dirk